f·p·p · m·o·h http://moh.fpp.pl |
|||
MoHRad Interface W tym tutorialu odbędziesz krótką "podróż" po programie MoH Radiant. Nauczysz się korzystania z jego interface'u. Układ graficzny Po uruchomieniu programu MoH Radiant powinieneś zobaczyć okno wyglądające podobnie do jednego z tych na poniższych screenach. Układ I: W głównym oknie MoH Radiant znajdują się cztery "sekcje". Część A pokazuje oś Z - odpowiadającą za wysokość. W części B jest widok 2D (można go zmienić w opcjach). Część C to widok 3D, zaś w ostatniej, "sekcji" D, są wyświetlane tekstury. Układ II: W lewym górnym rogu okna jest pokazywany widok 3D. Pozostałe trzy części odpowiadają za ujęcia 2D z góry, boku i przodu. Okno tekstur może być przesuwane i zamykane/otwierane za pomocą klawisza T. Istanieją jeszcze dwa inne układy graficzne do wyboru. Można je ustawić w oknie opcji. Przyciski W górnej części głównego okna MoH Radiant znajduje się pasek narzędzi, a na nim duża ilość przycisków. Są one skrótami, które nieraz mogą bardzo ułatwić pracę. Tutaj opiszę te najczęściej używane. Open: Otwiera wcześniej zapisaną mapę. Save: Zapisuje aktualnie edytowaną mapę. X-Axis Flip: Symetria osiowa według osi X. X-Axis Rotate: Obraca wybrany obiekt wzdłuż osi X. Y-Axis Flip: Symetria osiowa według osi Y. Y-Axis Rotate: Obraca wzdłuż osi Y. Z-Axis Flip: Symetria osiowa według osi Z. Z-Axis Rotate: Obraca wzdłuż osi Z. CSG Subtract: Odejmuje obiekt z innego. Hollow: Wycina wybrany obiekt. Change View: Niektóre układy graficzne pozwalają na zmianę widoków. Texture View Mode: Rodzaj wyświetlania tekstur. Entity Inspector: Pokazuje/ukrywa okno Entity Inspector. Clipper: Włącza/wyłącza 'clipping' - zostanie opisany w innym tutorialu. Free Scaling: Pozwala na powiększanie/pomniejszanie obiektów. Lock X: Blokuje przesuwanie wzdłuż osi X. Lock Y: Blokuje przesuwanie wzdłuż osi Y. Lock Z: Blokuje przesuwanie wzdłuż osi Z. Alpha Enable: Pokazuje 'alpha textures' tak, jak będą wyglądały w grze. Camera Select: Zmienia tryb ustawienia kamery. Kamera Jak już powiedziałem, w prawym górnym rogu okna znajduje się widok 3D. Jest to bardzo przydatna rzecz. Jest jeszcze kilka innych trybów pracy kamery. Przełączasz je klikając przycisk w kółku. Tryb 2. jest według mnie najlepszym trybem kamery. Będę z niego korzystał w tym i innych tutorialach. Kamerę możesz obracać za pomocą klawiszy strzałek. Klawisze D i C obracają, a A i Z przesuwają ją w pionie. Lepszym sposobem na "manipulowanie" kamerą jest wykorzystywanie w tym celu myszki. Kilknij i przytrzymaj w oknie widoku 3D prawy przycisk myszki, a następnie obracaj ją dookoła i zobacz, jak zachowa się kamera. Kamera będzie przesuwana i obracana w poziomie. Teraz wykonaj to samo, lecz trzymając wciśnięty Ctrl. Następnie przytrzymaj dodatkowo wciśnięty Shift. Efekt będzie przypominał rozglądanie się podczas gry. Jeśli kiedyś nie będziesz w stanie przywrócić widoku na obiekt, zawsze możesz przemieścić kamerę klikając w widoku 2D środkowy przycisk myszy (lub kółko) wciskając jednocześnie Ctrl. To jest kamera (spójrz na obrazek poniżej). Dwie linie pokazują "pole widzenia" (wszystko pomiędzy nimi będzie pokazane w widoku 3D). Kierunek patrzenia możesz obrócić, klikając środkowy przycisk myszy. Aby "znaleźć" kamerę, wciśnij kombinację Alt + X. Do pomiejszania/powiększania widoku 2D możesz wykorzystać kółko myszki lub przyciski Insert i Delete. Aby przesunąć obraz, poruszaj wciśniętym PPM w odpowiednim kierunku. Menu W programie MoH Radiant na pasku MenuBar znajduje się 14 rozwijanych menu. Szczegółowe opisanie ich zajęłoby wiele stron. Dalej opiszę je więc tylko ogólnie. File: Pozwala na zapisywanie/otwieranie map. Edit: Dzięki temu menu będziesz mógł znaleźć obiekty na mapie. Stąd dostaniesz się też do okna 'preferences'. View: Wszystkie dostępne "widoki". Selection: Różne sposoby zaznaczania obiektów. BSP: To możesz pominąć. Grid: Opcje siatki. Textures: Lista dostępnych grup tekstur i niektóre opcje. Misc: Pozwala na ustawienie innych kolorów w MoH Radiant. Region: To też pomiń. Brush: Za pomocą tego menu łatwo utworzysz wiele różnych obiektów. Curve: Pozwala na stworzenie walców i "podatnych na wyginanie" obiektów. LoD Terrain: Lista wszystkich dostepnych opcji LoD Terrain. Plugins: Wyświetla opcje pluginów. Help: Lista wszystkich skrótów klawiaturowych. To wszystko, co powinieneś na razie wiedzieć na temat interface'u MoH Radiant. Więcej dowiesz się czytając kolejne tutoriale i robiąc mapy. -------------------------------------- Aktualizacja: 02·12·2002 - 22:02 |
|||
© 2000-2001 f·p·p productions. http://fpp.pl, [email protected] |
|||
Wyrukowano dnia 2024-05-09, 02:01, z
172.69.59.98 (172.69.59.98) Strona dostępna online pod adresem: http://moh.fpp.pl/?pl:pages:show:437::: DRUKUJ | Powrót |