|
W tym tutorialu odbędziesz krótką "podróż" po programie MoH Radiant. Nauczysz się korzystania z jego interface'u.
Po uruchomieniu programu MoH Radiant powinieneś zobaczyć okno wyglądające podobnie do jednego z tych na poniższych screenach.
Układ I: W głównym oknie MoH Radiant znajdują się cztery "sekcje". Część A pokazuje oś Z - odpowiadającą za wysokość. W części B jest widok 2D (można go zmienić w opcjach). Część C to widok 3D, zaś w ostatniej, "sekcji" D, są wyświetlane tekstury.
Układ II: W lewym górnym rogu okna jest pokazywany widok 3D. Pozostałe trzy części odpowiadają za ujęcia 2D z góry, boku i przodu. Okno tekstur może być przesuwane i zamykane/otwierane za pomocą klawisza T.
Istanieją jeszcze dwa inne układy graficzne do wyboru. Można je ustawić w oknie opcji.
W górnej części głównego okna MoH Radiant znajduje się pasek narzędzi, a na nim duża ilość przycisków. Są one skrótami, które nieraz mogą bardzo ułatwić pracę. Tutaj opiszę te najczęściej używane.
Open: Otwiera wcześniej zapisaną mapę.
Save: Zapisuje aktualnie edytowaną mapę.
X-Axis Flip: Symetria osiowa według osi X.
X-Axis Rotate: Obraca wybrany obiekt wzdłuż osi X.
Y-Axis Flip: Symetria osiowa według osi Y.
Y-Axis Rotate: Obraca wzdłuż osi Y.
Z-Axis Flip: Symetria osiowa według osi Z.
Z-Axis Rotate: Obraca wzdłuż osi Z.
CSG Subtract: Odejmuje obiekt z innego.
Hollow: Wycina wybrany obiekt.
Change View: Niektóre układy graficzne pozwalają na zmianę widoków.
Texture View Mode: Rodzaj wyświetlania tekstur.
Entity Inspector: Pokazuje/ukrywa okno Entity Inspector.
Clipper: Włącza/wyłącza 'clipping' - zostanie opisany w innym tutorialu.
Free Scaling: Pozwala na powiększanie/pomniejszanie obiektów.
Lock X: Blokuje przesuwanie wzdłuż osi X.
Lock Y: Blokuje przesuwanie wzdłuż osi Y.
Lock Z: Blokuje przesuwanie wzdłuż osi Z.
Alpha Enable: Pokazuje 'alpha textures' tak, jak będą wyglądały w grze.
Camera Select: Zmienia tryb ustawienia kamery.
Jak już powiedziałem, w prawym górnym rogu okna znajduje się widok 3D. Jest to bardzo przydatna rzecz. Jest jeszcze kilka innych trybów pracy kamery. Przełączasz je klikając przycisk w kółku.
Tryb 2. jest według mnie najlepszym trybem kamery. Będę z niego korzystał w tym i innych tutorialach. Kamerę możesz obracać za pomocą klawiszy strzałek. Klawisze D i C obracają, a A i Z przesuwają ją w pionie.
Lepszym sposobem na "manipulowanie" kamerą jest wykorzystywanie w tym celu myszki. Kilknij i przytrzymaj w oknie widoku 3D prawy przycisk myszki, a następnie obracaj ją dookoła i zobacz, jak zachowa się kamera. Kamera będzie przesuwana i obracana w poziomie. Teraz wykonaj to samo, lecz trzymając wciśnięty Ctrl.
Następnie przytrzymaj dodatkowo wciśnięty Shift. Efekt będzie przypominał rozglądanie się podczas gry. Jeśli kiedyś nie będziesz w stanie przywrócić widoku na obiekt, zawsze możesz przemieścić kamerę klikając w widoku 2D środkowy przycisk myszy (lub kółko) wciskając jednocześnie Ctrl.
To jest kamera (spójrz na obrazek poniżej). Dwie linie pokazują "pole widzenia" (wszystko pomiędzy nimi będzie pokazane w widoku 3D). Kierunek patrzenia możesz obrócić, klikając środkowy przycisk myszy. Aby "znaleźć" kamerę, wciśnij kombinację Alt + X.
Do pomiejszania/powiększania widoku 2D możesz wykorzystać kółko myszki lub przyciski Insert i Delete. Aby przesunąć obraz, poruszaj wciśniętym PPM w odpowiednim kierunku.
W programie MoH Radiant na pasku MenuBar znajduje się 14 rozwijanych menu. Szczegółowe opisanie ich zajęłoby wiele stron. Dalej opiszę je więc tylko ogólnie.
File: Pozwala na zapisywanie/otwieranie map.
Edit: Dzięki temu menu będziesz mógł znaleźć obiekty na mapie. Stąd dostaniesz się też do okna 'preferences'.
View: Wszystkie dostępne "widoki".
Selection: Różne sposoby zaznaczania obiektów.
BSP: To możesz pominąć.
Grid: Opcje siatki.
Textures: Lista dostępnych grup tekstur i niektóre opcje.
Misc: Pozwala na ustawienie innych kolorów w MoH Radiant.
Region: To też pomiń.
Brush: Za pomocą tego menu łatwo utworzysz wiele różnych obiektów.
Curve: Pozwala na stworzenie walców i "podatnych na wyginanie" obiektów.
LoD Terrain: Lista wszystkich dostepnych opcji LoD Terrain.
Plugins: Wyświetla opcje pluginów.
Help: Lista wszystkich skrótów klawiaturowych.
To wszystko, co powinieneś na razie wiedzieć na temat interface'u MoH Radiant. Więcej dowiesz się czytając kolejne tutoriale i robiąc mapy.
-------------------------------------- Autor: [FPP]SavageMarine Aktualizacja: 02·12·2002 - 22:02
: DRUKUJ
|
|