f·p·p · p·r·o·d·u·c·t·i·o·n·s   GRY | SERWERY GIER | BANNERY
 



 
 
 





  f·p·p · m·o·h | MoHRad | Interface

MoHRad

Interface

W tym tutorialu odbędziesz krótką "podróż" po programie MoH Radiant. Nauczysz się korzystania z jego interface'u.

Układ graficzny

Po uruchomieniu programu MoH Radiant powinieneś zobaczyć okno wyglądające podobnie do jednego z tych na poniższych screenach.


Układ I: W głównym oknie MoH Radiant znajdują się cztery "sekcje". Część A pokazuje oś Z - odpowiadającą za wysokość. W części B jest widok 2D (można go zmienić w opcjach). Część C to widok 3D, zaś w ostatniej, "sekcji" D, są wyświetlane tekstury.

Układ II: W lewym górnym rogu okna jest pokazywany widok 3D. Pozostałe trzy części odpowiadają za ujęcia 2D z góry, boku i przodu. Okno tekstur może być przesuwane i zamykane/otwierane za pomocą klawisza T.

Istanieją jeszcze dwa inne układy graficzne do wyboru. Można je ustawić w oknie opcji.


Przyciski

W górnej części głównego okna MoH Radiant znajduje się pasek narzędzi, a na nim duża ilość przycisków. Są one skrótami, które nieraz mogą bardzo ułatwić pracę. Tutaj opiszę te najczęściej używane.


Open: Otwiera wcześniej zapisaną mapę.
Save: Zapisuje aktualnie edytowaną mapę.


X-Axis Flip: Symetria osiowa według osi X.
X-Axis Rotate: Obraca wybrany obiekt wzdłuż osi X.
Y-Axis Flip: Symetria osiowa według osi Y.
Y-Axis Rotate: Obraca wzdłuż osi Y.
Z-Axis Flip: Symetria osiowa według osi Z.
Z-Axis Rotate: Obraca wzdłuż osi Z.


CSG Subtract: Odejmuje obiekt z innego.
Hollow: Wycina wybrany obiekt.
Change View: Niektóre układy graficzne pozwalają na zmianę widoków.
Texture View Mode: Rodzaj wyświetlania tekstur.


Entity Inspector: Pokazuje/ukrywa okno Entity Inspector.
Clipper: Włącza/wyłącza 'clipping' - zostanie opisany w innym tutorialu.


Free Scaling: Pozwala na powiększanie/pomniejszanie obiektów.
Lock X: Blokuje przesuwanie wzdłuż osi X.
Lock Y: Blokuje przesuwanie wzdłuż osi Y.
Lock Z: Blokuje przesuwanie wzdłuż osi Z.


Alpha Enable: Pokazuje 'alpha textures' tak, jak będą wyglądały w grze.
Camera Select: Zmienia tryb ustawienia kamery.


Kamera

Jak już powiedziałem, w prawym górnym rogu okna znajduje się widok 3D. Jest to bardzo przydatna rzecz. Jest jeszcze kilka innych trybów pracy kamery. Przełączasz je klikając przycisk w kółku.


Tryb 2. jest według mnie najlepszym trybem kamery. Będę z niego korzystał w tym i innych tutorialach. Kamerę możesz obracać za pomocą klawiszy strzałek. Klawisze D i C obracają, a A i Z przesuwają ją w pionie.

Lepszym sposobem na "manipulowanie" kamerą jest wykorzystywanie w tym celu myszki. Kilknij i przytrzymaj w oknie widoku 3D prawy przycisk myszki, a następnie obracaj ją dookoła i zobacz, jak zachowa się kamera. Kamera będzie przesuwana i obracana w poziomie. Teraz wykonaj to samo, lecz trzymając wciśnięty Ctrl.

Następnie przytrzymaj dodatkowo wciśnięty Shift. Efekt będzie przypominał rozglądanie się podczas gry. Jeśli kiedyś nie będziesz w stanie przywrócić widoku na obiekt, zawsze możesz przemieścić kamerę klikając w widoku 2D środkowy przycisk myszy (lub kółko) wciskając jednocześnie Ctrl.

To jest kamera (spójrz na obrazek poniżej). Dwie linie pokazują "pole widzenia" (wszystko pomiędzy nimi będzie pokazane w widoku 3D). Kierunek patrzenia możesz obrócić, klikając środkowy przycisk myszy. Aby "znaleźć" kamerę, wciśnij kombinację Alt + X.


Do pomiejszania/powiększania widoku 2D możesz wykorzystać kółko myszki lub przyciski Insert i Delete. Aby przesunąć obraz, poruszaj wciśniętym PPM w odpowiednim kierunku.


Menu

W programie MoH Radiant na pasku MenuBar znajduje się 14 rozwijanych menu. Szczegółowe opisanie ich zajęłoby wiele stron. Dalej opiszę je więc tylko ogólnie.

File: Pozwala na zapisywanie/otwieranie map.

Edit: Dzięki temu menu będziesz mógł znaleźć obiekty na mapie. Stąd dostaniesz się też do okna 'preferences'.

View: Wszystkie dostępne "widoki".

Selection: Różne sposoby zaznaczania obiektów.

BSP: To możesz pominąć.

Grid: Opcje siatki.

Textures: Lista dostępnych grup tekstur i niektóre opcje.

Misc: Pozwala na ustawienie innych kolorów w MoH Radiant.

Region: To też pomiń.

Brush: Za pomocą tego menu łatwo utworzysz wiele różnych obiektów.

Curve: Pozwala na stworzenie walców i "podatnych na wyginanie" obiektów.

LoD Terrain: Lista wszystkich dostepnych opcji LoD Terrain.

Plugins: Wyświetla opcje pluginów.

Help: Lista wszystkich skrótów klawiaturowych.

To wszystko, co powinieneś na razie wiedzieć na temat interface'u MoH Radiant. Więcej dowiesz się czytając kolejne tutoriale i robiąc mapy.






 + DODAJ NOWY TEMAT 




--------------------------------------
Autor: [FPP]SavageMarine
Aktualizacja: 02·12·2002 - 22:02



 : DRUKUJ 

     




   


f·p·p · p·r·o·d·u·c·t·i·o·n·s © 2000-2005 f·p·p productions. Skontaktuj się z nami w celu uzyskania dodatkowych informacji.
Przeczytaj reklama z nami, aby dowiedzieć się jak ukierunkować swoje produkty i usługi do graczy.


Dzisiaj jest Sobota · 27 Kwietnia · 2024
Strona wygenerowana w 0.109058 sek.